Wednesday 3 September 2008

Rph pn khadijah




Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu


Hari : Isnin Tarikh : 4.8.2002

Tingkatan : 2G Masa : 9 & 10 Tingkatan : Masa :

Unit : 18

Topik : Penulisan – Karangan Jenis Perbincangan

Fokus Utama : 1.4 , Aras 1 (i)

Fokus Sampingan : 7.3 , Aras 1 (ii)

Objektif Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan isi –isi penting dlam karangan
  2. membina ayat berdasarkan isi-isi , seterusnya membina karangan

Aktiviti P & P : Pengenalan, pelajar-pelajar menyenaraikan isi-isi karangan , soal jawab, pelajar membina

Ayat aecara lisan , gurumembuat rumusan , pelajar menulis karangan sebagai latihan.

Sistem Bahasa : Binaan ayat.

Penerapan Nilai / Ilmu : Cinta akan tanah air / sejarah

Pendekatan : Kecerdasan pelbagai.

BBM: Buku Teks BM T.2

Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon yang baik, objektif tercapai.





Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari : Isnin Tarikh : 4. 8. 2008

Tingkatan : 3L Masa : 10 & 11 Tingkatan : 3D Masa : 12 & 13

Tema: Kegiatan Ekonomi Utama

Tajuk:Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar

Konsep : Kegiatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan kesan-kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia.
  2. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia.

Pendekatan : Kontekstual

Aktiviti P&P : Penerangan , soal jawab, perbincangan , pelajar-peljar diminta menyenarai dan memberikan contoh terhadap kesan kegiatan ekonomi, guru merumus ,pelajar menyalin nota.

BBM: Buku Teks Geografi T. 3

Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar negara Malaysia.

Refleksi: Pelajar memberi respon baik, objekti tercapai




Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu

Har : Selasa Tarikh : 5 . 8 . 2008

Tingkatan : 2B Masa : 5 & 6 Tingkatan :2G Masa : 12 & 13

Unit : 18
Topik : Komponen Sastera : Kajian Cerpen – Buku Catatan Farid , Mama, Erti Kasih Makna Sayang
Fokus Utama : 10.6 , Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan : 3.1 , Aras 1 (i)
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat :
i)Menyampaikan sinopsis cerpen-cerpen yang telah di baca.
ii) Menyenaraikan watak ,perwatakan dan gaya bahasa yang terdapat dalam
cerpen

Aktiviti P & P : Penerangan, perbincangan, bersoal jawab, pelajar diminta menyampaikan cerpen secara lisan ,menyenaraikan watak dan perwatakan serta gaya bahasa yang terdapat dalam bahan sastera

Sistem Bahasa: Laras bahasa sastera.

Penerapan nilai : Persahabatan, kasih sayang, tolong-menolong,berwaspada

BBM: Buku Teks Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa.

Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon yang baik





Rancangan Mengajar Harian Geografi


Hari : Selasa Tarikh : 6 .8. 2008

Tingkatan : 3F Masa : 10 & 11 Tema: Kegiatan Ekonomi Utama
Tajuk: Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Konsep: Kegiatan Ekonomi
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:
-Menyenaraikan kesan-kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
-Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar .Pendekatan: Kontekstual
Aktiviti P&P : Penerangan , soal jawab , perbi ncangan, pelajar diminta menyenaraikan kesan dan memberi contoh , guru membuat rumusan ,pelajar menyalin nota.
BBM: Buku Teks Doegrafi T.3
Refleksi: Respon baik objektif tercapai





Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu

Hari : Rabu Tarikh : 6 . 8 . 2008

Tingkatan : 2B Masa : 5 & 6 Tingkatan : Masa :

Unit : 19

Topik : Penulisan – Karangan jenis Perbincancan

Fokus Utama : 1.4, Aras 1 (i)

Fokus Sampingan : 7.3, Aras 1 (i)

Objektif Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan isi- isi penting dalam karangan
  2. Membina ayat berdasarkan isi seterusnya menulis karangan.

Aktiviti P & P : Pengenalan, pelajar-pelajar menyenaraikan isi-isi karangan soal jawab sesara lisan, guru

Membuat rumusan, pelajar membuat karangan dalam buku latihan.

Sistem Bahasa : Binaan ayat.

Penerapan Nilai / Ilmu : cinta akan tanah air / sejarah

Pendekatan : Kecerdasan pelbagai.

BBM: Buku Teks BM T.2

Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon yang baik, objektif tercapai.




Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari : Rabu Tarikh : 6.8.2008

Tingkatan : 3L Masa : 12 & 13 Tingkatan : Masa :

Tema: kegiatan Ekonomi

Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar

Konsep : Kegiatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap

alam sekitar.

ii) Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam


sekitar

Pendekatan: Kontekstual

Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem

Beri contoh,pelajar menyalin nota.

BBM: Buku Teks Geografi T.3

Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar

Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami








Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu

Hari : Khamis Tarikh :7.8.2008

Tingkatan : 2G Masa : 9 & 10 Tingkatan : 2B Masa : 7&8

Topik : Bacaan NILAM

Hasil Pembelajaran: Pada akhir Pembelajaran Pelajar-pelajar dapat:

i). Menulis sinopsis bahan bacaan yang telah dibaca

Aktiviti P&P:Guru mengedarkan bahan bacaan,pelajar diarah membaca ,guru menunjuk ajar cara

Menulis sinopsis dengan betul.


BBM: Buku /bahan bacaan dari perpustakaan

Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon baik tetapi sebahagian masih enggan menulis sinopsis





Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari : Khamis Tarikh : 7.8.2008

Tingkatan : 3F Masa : 12 & 13 Tingkatan : Masa :


Tema: kegiatan Ekonomi

Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar

Konsep : Kegiatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap

alam sekitar.

ii) Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam


sekitar

Pendekatan: Kontekstual

Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem

Beri contoh,pelajar menyalin nota.

BBM: Buku Teks Geografi T.3

Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar

Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami



Pelajaran ditunda kerana ketiadaan pelajar



Rancangan Mengajar Harian Geografi


Hari : Jumaat Tarikh : 8.8.2008

Tingkatan : 3D Masa : 10 &11 Tingkatan : Masa :


Tema: kegiatan Ekonomi

Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar

Konsep : Kegiatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap

alam sekitar.

  1. Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam


sekitar

Pendekatan: Kontekstual

Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem

Beri contoh,pelajar menyalin nota.

BBM: Buku Teks Geografi T.3

Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar

Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami





Pelajaran ditunda kerana ketiadaan pelajar



Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari: Isnin Tarikh: 11.8.2008

Tingkatan:2G Masa: 5&6


Unit: 20

Topik:Penulisan - Pemahaman

Fokus Utama: 1,4, Aras1 (i)

Fokus Sampingan:7.3, Aras 1(ii)

Objektif Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

  1. Menjawab soalan-soalan pemahaman dengan ayat yang betul dan sesuai.
  2. Memberi makna rangkai kata dengan betul.

Aktiviti P&P : Guru mengarahkan beberapa orang pelajar membaca petikan,guru berbincang dan bersoal jawab dengan pelajar, guru membimbing pelajar menjawab soalan pemahaman dan memberi makna rangkaikata dalam konteks,guru merumus pelajaran,pelajar diarah menjawab latihan bertulis.


Sistem Bahasa: Binaan Ayat

Penerapan Nilai / Ilmu : Bersyukur /Pendidikan Moral

BBM: Buku Teks B.M Tingkatan 2

Refleksi: Respon baik objektif tercapai





Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari:Isnin Tarikh:11.8.2008

Tingkatan:3L Masa:10&11 Tingkatan:3D Masa: 12&13

Tema Kegiatan Ekonomi

Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain

Konsep: Kegiatan Ekonomi

Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan

ekonomi di negara lain.

ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi

terhadap alam sekitar.

Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota.

BBM:Buku Teks Geografi T. 3

Pendekatan Kontekstual

Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar.

Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan.






Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari: Selasa Tarikh: 12.8.2008

Tingkatan:2B Masa:5&6 Tingkatan:2G Masa:12&13

Unit:21

Topik:Komponen Sastera- Kajian Cerpen ( Cerpen Batu,Buku Catatan Farid dan Mama

Aspek kajian:Tema dan persoalan,Plot.

Fokus Utama:10.5, Aras1 (iv)

Fokus sampingan:7.5, Aras 1 (v)

Objektif Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i). Menghuraikan tema dan persoalan yang terkandung dalam bahan sastera.

ii) Menyatakan plot yang terdapat dalam cerpen mengikut urutan yang betul.

Aktiviti P&P: Pengenalan, guru meminta pelajar menyenaraikan temadan persoalan setiap cerpen dan

Menghuraikan plot , guru merumus pelajaran,pelajar menyalin nota.

Sistem Bahasa: Laras Bahasa sastera

Penerapan Nilai / Ilmu: Berwaspada, Kasih sayang, tanggungjawab/ Pendidikan Moral.

Pendekatan: Kontekstual

BBM:Buku Teks Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa.

Refleksi:Pelajar memberi respon baik dalam menjawab latihan.




Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari:Selasa Tarikh:12.8.2008

Tingkatan:3F Masa:9&10 Tingkatan: Masa:

Tema Kegiatan Ekonomi

Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain

Konsep: Kegiatan Ekonomi

Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan

ekonomi di negara lain.

ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi

terhadap alam sekitar.

Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota.

BBM:Buku Teks Geografi T. 3

Pendekatan Kontekstual

Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar.

Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan.




Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari:Rabu Tarikh:13.8.2008

Tingkatan:2B Masa:7&8

Bacaan NILAM yang telah ditunda pengajarannya pada 7.8.208 kerana ketiadaan pelajar.




Rancangan Mengajar Harian Geografi


Hari : Rabu Tarikh : 13.8.2008

Tingkatan : 3F Masa : 12&13 Tingkatan : Masa :


Tema: kegiatan Ekonomi

Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar

Konsep : Kegiatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap

alam sekitar.

ii) Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam


sekitar

Pendekatan: Kontekstual

Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem

Beri contoh,pelajar menyalin nota.

BBM: Buku Teks Geografi T.3

Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar

Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami






Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari:Khamis

Tarikh:14.8.2008

Tingkatan:2B Masa:7&8 Tingkatan:2G Masa:9&10


UJIAN BULANAN KEDUA



Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari:Khamis Tarikh:14.8.2008

Tingkatan:3F Masa:12&213 Tingkatan: Masa:

Tema Kegiatan Ekonomi

Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain

Konsep: Kegiatan Ekonomi

Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan

ekonomi di negara lain.

ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi

terhadap alam sekitar.

Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota.

BBM:Buku Teks Geografi T. 3

Pendekatan Kontekstual

Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar.

Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan.



Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari:Jumaat Tarikh:15.8.2008

Tingkatan:3D Masa:10&11 Tingkatan: Masa:

Tema Kegiatan Ekonomi

Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain

Konsep: Kegiatan Ekonomi

Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan

ekonomi di negara lain.

ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi

terhadap alam sekitar.

Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota.

BBM:Buku Teks Geografi T. 3

Pendekatan Kontekstual

Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar.

Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan.





Rancancan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari:Isnin Tarikh:25.8.2008

Tingkatan:2G Masa:5&6


PEMBETULAN JAWAPAN DAN PERBINCANGAN KERTAS UJIAN BULANAN KEDUA.



Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari:Selasa Tarikh:26.8.2008

Tingkatan:2B Masa:5&6 Tingkatan:2G Masa:2&13

Unit:21

Topik:Komponen Sastera Kajian Cerpen – (cerpen Batu, Buku Catatan Farid, Mama)

Aspek Kajian - Watak an perwatakan, gaya bahasa.

Fokus Utama: 10.5, Aras 1 (iv)

Fokus Sampingan:7.5, Aras 1 (v)

Objektif Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:

i). Menyenaraikan watak dan perwatakan setta gaya bahasa yang terdapat

dalam bahan sastera.

Aktiviti P&P: Pengenalan,guru meminta pelajar menyenaraikan watak dan perwatakan serta menyenaraikan gaya bahasa yang terdapat dalam cerpen,rumusan,pelajar menyalin nota..

Sistem Bahasa: Laras Bahasa sastra.

Penerapan Nilai: berwaspada,kasih sayang,tolonh-menolong./ Pendidikan Moral

Pendekatan: Kontekstual

BBM: Buku Teks Seuntau Kata Untuk DiRasa.

Refleksi: Respon menggalakkan



Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari:Selasa Tarikh:26.8.2008

Tingkatan:3F Masa:9&10 Tingkatan : Masa:

Tema:Kegiatan Ekonomi

Tajuk:Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa

Konsep: Kegiatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

i), Menyatakan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.

ii). Menjelaskan dengan contohkepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.

Pendekatan: kontekstual.

Aktiviti P&P: Pengenalan,penerangan oleh guru,soal jawab,guru merumus pelajaran, menyalin nota.

BBM: Buku Teks Geografi T.3

Unsur Patriotisme:

Refleksi:Respon baik melalui aktiviti soal jawab secara lisan.

Rancangan Pelajaran Harian Bahasa Malaysis

Hari:Rabu Tarikh:27.8.2008

Tingkatan:2B Masa:7&8

PEMBETULAN JAWAPAN DAN PERBINCANGAN KERTAS UJIAN BULANAN DUA.



Rancangan Mengajar Harian Geografi


Hari:Rabu Tarikh:27.8.2008Tingkatan: 3L Masa: 12&13


UJIAN PERCUBAAN I


Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia

Hari:Khamis Tarikh:28.8.2008

Tingkatan:2B Masa:7&8 Tingkatan:2G Masa:9&10

Unit:21

Topik:Tatabahasa - Ayat Tunggal

Fkus Utama: 2,2, Aras 1 (ii)

Fokus sampingan:3.1, Aras 1 (ii)

Objektif Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

i). Membina ayat tungal dengan betul.

Aktiviti P&P:Pengenalan, soal jawab, membina ayat secara lisan.latihan pengukuhan.

Sistem Bahasa: Binaan Ayat / Ayat Tunggal.

Penerapan Nilai/ Ilmu : Bersyukur

Pendekatan: Belajar cara Belajar

Refleksi: Respon menggalakkan objektif tercapai.



Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari:Khamis Tarikh:28.8.08

Tingkatan:3F Masa:12&13


UJIAN PERCUBAAN 1



Rancangan Mengajar Harian Geografi

Hari: Jumaat Tarikh:29.8.08

Tingkatan:3D Masa: 10&11


Tiada Pengajaran Guru CRK


1 comment:

Hj Rambli Zainudin said...

Tahniah! RPH yang teratur, lengkap dan kemas. Boleh ditambah dengan bahan p&p yang nanti boleh dikongsi dengan guru yang mengajar tingkatan yang sama. Aturkan supaya satu-satu antara muka mengandungi 1 minggu RP; yang lain susunkan dalam akib.