Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu Hari : Isnin Tarikh : 4.8.2002 Tingkatan : 2G Masa : 9 & 10 Tingkatan : Masa : Unit : 18 Topik : Penulisan – Karangan Jenis Perbincangan Fokus Utama : 1.4 , Aras 1 (i) Fokus Sampingan : 7.3 , Aras 1 (ii) Objektif Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:
Aktiviti P & P : Pengenalan, pelajar-pelajar menyenaraikan isi-isi karangan , soal jawab, pelajar membina Ayat aecara lisan , gurumembuat rumusan , pelajar menulis karangan sebagai latihan. Sistem Bahasa : Binaan ayat. Penerapan Nilai / Ilmu : Cinta akan tanah air / sejarah Pendekatan : Kecerdasan pelbagai. BBM: Buku Teks BM T.2 Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon yang baik, objektif tercapai. |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari : Isnin Tarikh : 4. 8. 2008 Tingkatan : 3L Masa : 10 & 11 Tingkatan : 3D Masa : 12 & 13 Tema: Kegiatan Ekonomi Utama Tajuk:Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar Konsep : Kegiatan Ekonomi Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:
Pendekatan : Kontekstual Aktiviti P&P : Penerangan , soal jawab, perbincangan , pelajar-peljar diminta menyenarai dan memberikan contoh terhadap kesan kegiatan ekonomi, guru merumus ,pelajar menyalin nota. BBM: Buku Teks Geografi T. 3 Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar negara Malaysia. Refleksi: Pelajar memberi respon baik, objekti tercapai |
Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu Har : Selasa Tarikh : 5 . 8 . 2008 Tingkatan : 2B Masa : 5 & 6 Tingkatan :2G Masa : 12 & 13 Unit : 18 Aktiviti P & P : Penerangan, perbincangan, bersoal jawab, pelajar diminta menyampaikan cerpen secara lisan ,menyenaraikan watak dan perwatakan serta gaya bahasa yang terdapat dalam bahan sastera Sistem Bahasa: Laras bahasa sastera. Penerapan nilai : Persahabatan, kasih sayang, tolong-menolong,berwaspada BBM: Buku Teks Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa. Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon yang baik |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari : Selasa Tarikh : 6 .8. 2008 Tingkatan : 3F Masa : 10 & 11 Tema: Kegiatan Ekonomi Utama |
Rancangan Mengajar Harian Bahasa Melayu Hari : Rabu Tarikh : 6 . 8 . 2008 Tingkatan : 2B Masa : 5 & 6 Tingkatan : Masa : Unit : 19 Topik : Penulisan – Karangan jenis Perbincancan Fokus Utama : 1.4, Aras 1 (i) Fokus Sampingan : 7.3, Aras 1 (i) Objektif Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:
Aktiviti P & P : Pengenalan, pelajar-pelajar menyenaraikan isi-isi karangan soal jawab sesara lisan, guru Membuat rumusan, pelajar membuat karangan dalam buku latihan. Sistem Bahasa : Binaan ayat. Penerapan Nilai / Ilmu : cinta akan tanah air / sejarah Pendekatan : Kecerdasan pelbagai. BBM: Buku Teks BM T.2 Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon yang baik, objektif tercapai. |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari : Rabu Tarikh : 6.8.2008 Tingkatan : 3L Masa : 12 & 13 Tingkatan : Masa : Tema: kegiatan Ekonomi Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar Konsep : Kegiatan Ekonomi Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap alam sekitar. ii) Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam
Pendekatan: Kontekstual Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem Beri contoh,pelajar menyalin nota. BBM: Buku Teks Geografi T.3 Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami |
Hari : Khamis Tarikh :7.8.2008 Tingkatan : 2G Masa : 9 & 10 Tingkatan : 2B Masa : 7&8 Topik : Bacaan NILAM Hasil Pembelajaran: Pada akhir Pembelajaran Pelajar-pelajar dapat: i). Menulis sinopsis bahan bacaan yang telah dibaca Aktiviti P&P:Guru mengedarkan bahan bacaan,pelajar diarah membaca ,guru menunjuk ajar cara Menulis sinopsis dengan betul. BBM: Buku /bahan bacaan dari perpustakaan Refleksi : Pelajar-pelajar memberi respon baik tetapi sebahagian masih enggan menulis sinopsis |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari : Khamis Tarikh : 7.8.2008 Tingkatan : 3F Masa : 12 & 13 Tingkatan : Masa :
Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar Konsep : Kegiatan Ekonomi Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap alam sekitar. ii) Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam
Pendekatan: Kontekstual Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem Beri contoh,pelajar menyalin nota. BBM: Buku Teks Geografi T.3 Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami |
|
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari : Jumaat Tarikh : 8.8.2008 Tingkatan : 3D Masa : 10 &11 Tingkatan : Masa : Tema: kegiatan Ekonomi Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar Konsep : Kegiatan Ekonomi Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap alam sekitar.
Pendekatan: Kontekstual Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem Beri contoh,pelajar menyalin nota. BBM: Buku Teks Geografi T.3 Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami |
Pelajaran ditunda kerana ketiadaan pelajar |
Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia Hari: Isnin Tarikh: 11.8.2008 Tingkatan:2G Masa: 5&6 Unit: 20 Topik:Penulisan - Pemahaman Fokus Utama: 1,4, Aras1 (i) Fokus Sampingan:7.3, Aras 1(ii) Objektif Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat:
Aktiviti P&P : Guru mengarahkan beberapa orang pelajar membaca petikan,guru berbincang dan bersoal jawab dengan pelajar, guru membimbing pelajar menjawab soalan pemahaman dan memberi makna rangkaikata dalam konteks,guru merumus pelajaran,pelajar diarah menjawab latihan bertulis. Sistem Bahasa: Binaan Ayat Penerapan Nilai / Ilmu : Bersyukur /Pendidikan Moral BBM: Buku Teks B.M Tingkatan 2 Refleksi: Respon baik objektif tercapai |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari:Isnin Tarikh:11.8.2008 Tingkatan:3L Masa:10&11 Tingkatan:3D Masa: 12&13 Tema Kegiatan Ekonomi Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain Konsep: Kegiatan Ekonomi Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi di negara lain. ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota. BBM:Buku Teks Geografi T. 3 Pendekatan Kontekstual Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar. Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan. |
Hari: Selasa Tarikh: 12.8.2008 Tingkatan:2B Masa:5&6 Tingkatan:2G Masa:12&13 Unit:21 Topik:Komponen Sastera- Kajian Cerpen ( Cerpen Batu,Buku Catatan Farid dan Mama Aspek kajian:Tema dan persoalan,Plot. Fokus Utama:10.5, Aras1 (iv) Fokus sampingan:7.5, Aras 1 (v) Objektif Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i). Menghuraikan tema dan persoalan yang terkandung dalam bahan sastera. ii) Menyatakan plot yang terdapat dalam cerpen mengikut urutan yang betul. Aktiviti P&P: Pengenalan, guru meminta pelajar menyenaraikan temadan persoalan setiap cerpen dan Menghuraikan plot , guru merumus pelajaran,pelajar menyalin nota. Sistem Bahasa: Laras Bahasa sastera Penerapan Nilai / Ilmu: Berwaspada, Kasih sayang, tanggungjawab/ Pendidikan Moral. Pendekatan: Kontekstual BBM:Buku Teks Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa. Refleksi:Pelajar memberi respon baik dalam menjawab latihan. |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari:Selasa Tarikh:12.8.2008 Tingkatan:3F Masa:9&10 Tingkatan: Masa: Tema Kegiatan Ekonomi Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain Konsep: Kegiatan Ekonomi Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi di negara lain. ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota. BBM:Buku Teks Geografi T. 3 Pendekatan Kontekstual Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar. Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan. |
Rancangan Mengajar Harian Bahasa Malaysia Hari:Rabu Tarikh:13.8.2008 Tingkatan:2B Masa:7&8 Bacaan NILAM yang telah ditunda pengajarannya pada 7.8.208 kerana ketiadaan pelajar. |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari : Rabu Tarikh : 13.8.2008 Tingkatan : 3F Masa : 12&13 Tingkatan : Masa : Tema: kegiatan Ekonomi Tajuk: Langkah-langkah mengurangkan Kesan kegiatan Ekonomi Terhadap alam sekitar Konsep : Kegiatan Ekonomi Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i)Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatn ekonomi terhadap alam sekitar. ii) Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan terhadap alam
Pendekatan: Kontekstual Aktiviti: Penerangan,soal jawab , perbincangan, pelajar diminta menyenaraikan langkah-langkah dan mem Beri contoh,pelajar menyalin nota. BBM: Buku Teks Geografi T.3 Unsur Patroitisme: menghargai alam sekitar Refleksi: Respon baik pelajar-pelajar memahami |
Hari:Khamis Tarikh:14.8.2008 Tingkatan:2B Masa:7&8 Tingkatan:2G Masa:9&10
|
Hari:Khamis Tarikh:14.8.2008 Tingkatan:3F Masa:12&213 Tingkatan: Masa: Tema Kegiatan Ekonomi Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain Konsep: Kegiatan Ekonomi Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi di negara lain. ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota. BBM:Buku Teks Geografi T. 3 Pendekatan Kontekstual Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar. Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan. |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari:Jumaat Tarikh:15.8.2008 Tingkatan:3D Masa:10&11 Tingkatan: Masa: Tema Kegiatan Ekonomi Tajuk:Langkah-Langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Eknomi Terhadap Alam Sekitar Negara Lain Konsep: Kegiatan Ekonomi Hasil Pemelajaran: Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i). Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi di negara lain. ii). Mencadangkan langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. Aktiviti P&P: Penerangan,perbincangan dan soal jawab,pelajar diminta menyenarai dan membuat perbandingan, rumusan oleh guru, pelajar menyalin nota. BBM:Buku Teks Geografi T. 3 Pendekatan Kontekstual Unsur Patriotisme: Menghargai alam sekitar. Refleksi: Pelajar memberi respon baik semasa soal jawab lisan. |
Hari:Isnin Tarikh:25.8.2008 Tingkatan:2G Masa:5&6
|
Hari:Selasa Tarikh:26.8.2008 Tingkatan:2B Masa:5&6 Tingkatan:2G Masa:2&13 Unit:21 Topik:Komponen Sastera Kajian Cerpen – (cerpen Batu, Buku Catatan Farid, Mama) Aspek Kajian - Watak an perwatakan, gaya bahasa. Fokus Utama: 10.5, Aras 1 (iv) Fokus Sampingan:7.5, Aras 1 (v) Objektif Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat: i). Menyenaraikan watak dan perwatakan setta gaya bahasa yang terdapat dalam bahan sastera. Aktiviti P&P: Pengenalan,guru meminta pelajar menyenaraikan watak dan perwatakan serta menyenaraikan gaya bahasa yang terdapat dalam cerpen,rumusan,pelajar menyalin nota.. Sistem Bahasa: Laras Bahasa sastra. Penerapan Nilai: berwaspada,kasih sayang,tolonh-menolong./ Pendidikan Moral Pendekatan: Kontekstual BBM: Buku Teks Seuntau Kata Untuk DiRasa. Refleksi: Respon menggalakkan |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari:Selasa Tarikh:26.8.2008 Tingkatan:3F Masa:9&10 Tingkatan : Masa: Tema:Kegiatan Ekonomi Tajuk:Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa Konsep: Kegiatan Ekonomi Hasil Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar dapat: i), Menyatakan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa. ii). Menjelaskan dengan contohkepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa. Pendekatan: kontekstual. Aktiviti P&P: Pengenalan,penerangan oleh guru,soal jawab,guru merumus pelajaran, menyalin nota. BBM: Buku Teks Geografi T.3 Unsur Patriotisme: Refleksi:Respon baik melalui aktiviti soal jawab secara lisan. |
Rancangan Pelajaran Harian Bahasa Malaysis Hari:Rabu Tarikh:27.8.2008 Tingkatan:2B Masa:7&8 PEMBETULAN JAWAPAN DAN PERBINCANGAN KERTAS UJIAN BULANAN DUA. |
UJIAN PERCUBAAN I |
Hari:Khamis Tarikh:28.8.2008 Tingkatan:2B Masa:7&8 Tingkatan:2G Masa:9&10 Unit:21 Topik:Tatabahasa - Ayat Tunggal Fkus Utama: 2,2, Aras 1 (ii) Fokus sampingan:3.1, Aras 1 (ii) Objektif Pembelajaran:Pada akhir pembelajaran pelajar dapat: i). Membina ayat tungal dengan betul. Aktiviti P&P:Pengenalan, soal jawab, membina ayat secara lisan.latihan pengukuhan. Sistem Bahasa: Binaan Ayat / Ayat Tunggal. Penerapan Nilai/ Ilmu : Bersyukur Pendekatan: Belajar cara Belajar Refleksi: Respon menggalakkan objektif tercapai. |
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari:Khamis Tarikh:28.8.08 Tingkatan:3F Masa:12&13
|
Rancangan Mengajar Harian Geografi Hari: Jumaat Tarikh:29.8.08 Tingkatan:3D Masa: 10&11
|
1 comment:
Tahniah! RPH yang teratur, lengkap dan kemas. Boleh ditambah dengan bahan p&p yang nanti boleh dikongsi dengan guru yang mengajar tingkatan yang sama. Aturkan supaya satu-satu antara muka mengandungi 1 minggu RP; yang lain susunkan dalam akib.
Post a Comment